045-369 05 93 info@oburon.nl
Selecteer een pagina

Een pakkende titel voor je blog kan het verschil maken tussen GEEN en VEEL bezoekers. Zo leer je in dit artikel wat het effect is van een pakkende titel, hoe je bekende Nederlanders voor je laat werken en waarom je bezoekers bang moet maken. Een Pakkende Titel maakt het verschil! Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier ook nog al eens tekort in schiet. Zonde, want een pakkende titel zorgt ervoor dat je bezoeker ook daadwerkelijk je boodschap leest. Het is iets wat schrijvers al jaren weten, je moet mensen persoonlijk raken met je titel. De volgende technieken zorgen voor een titel die raakt, grijpt en verkoopt.

1. Maak je Titel of Headline Rood

Rood kennen we als de kleur van “let op”. In bijna alle culturen wordt rood gebruikt om een vorm van alertheid op te roepen. Zeker in onze Nederlandse cultuur. Denk aan de pas op borden langs de weg, het stoppen bij het verkeerslicht of het rode kruis als teken van hulp bij ongelukken.

2. Maak gebruik van hoofdletters

Bekijk nu tip  2 en tip 3. Welke springt er meer uit? Als het goed is punt 3. Bij tip 3 wordt er gebruik gemaakt van hoofdletters. Hiermee wordt het accent gelegd op de belangrijkste woorden. “Benoem – Voordeel”. Elke website bezoeker scant de tekst alvorens hij deze leest. We hebben te weinig tijd, zijn op zoek naar antwoorden en lezen alleen wanneer we denken hier wat aan te hebben. Zorg er dus voor dat je bezoeker continu geboeid wordt door nieuwe kopjes en titels.

3. Benoem het Voordeel

Dit zie je in bijna elke reclamefolder terugkomen. 10% korting, 2 voor de prijs van 1 etc. Door direct het voordeel te benoemen wek je interesse op. Iedereen wil voordeel maar zit niet direct op jouw product te wachten. Door eerst het voordeel te benoemen kun je een (nog niet bestaande) interesse wekken.

4. Gebruik Social Proof

Social proof is een vorm van overtuigen die uitgaat van het conformeer gedrag van mensen. Benoem het aantal tevreden klanten, succesvolle projecten of geslaagde opdrachten. Het benoemen van bekende personen is ook een effectieve manier van social proof. Zie de talloze reclames met bekende Nederlanders.

5. Autoriteit van Bekende Personen

Voetbal als Kluivert of krijg het figuur van Jennifer Lopez. Het associëren van jouw dienst of product met bekende personen roept een gevoel van herkenbaarheid op. Als je geen gebruik kunt maken van bekende personen, maak dan gebruik van een persona. ” Hoe ik als 17 jarig studentje meer verdiende dan mijn baas”

6. Maak je bezoeker bang

Slimme marketeers spelen al jaren in op onze emotie. Dit komt uit de psychologie en speelt in op onze natuurlijke drijfveer om verlies te voorkomen. Verliesaversie is het fenomeen waar reclame mensen dankbaar gebruik van maken. Denk aan aanbiedingen als op = op, alleen vandaag geldig, of het missen van een grote geldprijs. In elke markt heerst er angst. Onderzoek de grootste angst van jouw doelgroep en maak daar gebruik van voor het creëren van een pakkende titel. Denk dus aan artikelen over: “Waarom ….. je …. kost” “Hoe …. de verhoging van je omzet in de weg staat” “Hoe …. je omzet jaarlijks kan halveren”

7. Liever voorkomen dan genezen

Oké, we weten dat onze bezoekers bang zijn. Nauw verwant met angst is het nemen van risico’s. Het is een beetje het verzekeringsprincipe. De verzekeraar maakt je bang voor alles en nog wat en bied je een mogelijkheid om zoveel mogelijk risico’s te voorkomen. Denk na over de grootste angst van je bezoekers en help ze bij het voorkomen van de risico’s. “Hoe je …. voorkomt met ….” “Waarom je beter niet…… als je ….” “Hoe…. helpt met het voorkomen van ….” “Maak jij deze ….. fouten op/met je ….?”

8. X tips, technieken, strategieën, geheimen…

Mensen zijn gek op lijstjes. We smullen ervan. We lezen ze. Mailen ze. Tweeten ze. Zorg voor een mooie verzameling. Of deze verzameling nu om strategieën, technieken, tips of geheimen gaat maakt niet uit. Verzamel ze, giet ze in een blog en vergeet het vooral niet te delen!

9. Geen gekke tekens!

Voorkom de volgende tekens in je titel. De browser kan er nog wel eens gekke dingen mee gaan doen: – & – @ – < of > – #

10. Dit weet niemand

We willen graag alles weten. Zeker de dingen die andere mensen niet weten. Schrijf eens een blog over: “Het grootste geheim van …….” “Veel mensen weten niet dat…..” “Wat jij nog niet wist over….” “Wat iedereen zou moeten weten over…”

11. Een pleister op de wonden

Sommige problemen zijn om gek van te worden. Bijvoorbeeld het creëren van een pakkende titel ;-0. Als je weet welke problemen er spelen bij je doelgroep speel daar dan op in: “Kom eindelijk van die …. af” “Hoe ….. eindelijk je …. verbeterd”

12. Maak het persoonlijk

Of ik het nu over men of jou heb is een groot verschil. Maak je titels persoonlijk. Spreek mensen aan met JE of U of spreek een hele doelgroep aan. “4 online marketing technieken voor een zzp-er” “Hoe JIJ vandaag …. kunt veranderen” Klaar voor een pakkende titel? Je hebt nu 12 tips gekregen om een pakkende titel (voor je blog) te maken. Nu lijkt mij het leuk als jij jouw titel hier deelt. Op welke briljante titel ben jij gekomen, hoe heb je die verzonnen en heb jij misschien nog een tip die hier niet tussen staat?