Logo’s worden vaak beschouwd als hét beeld van een product of dienst en worden gezien als de start van alle merkuitingen. Als je probeert om een serieus bedrijf te zijn, heb je waarschijnlijk iemand een logo laten maken (of je hebt dit zelf gedaan). Het lukt uiteraard niet altijd (meteen) om een geweldig logo neer te zetten en soms is het gewoon tijd voor een nieuwer, trendy logo.
We zien een logo een aantal maanden of jaren later en beslissen dat het tijd wordt voor een herontwerp of om het bestaande ontwerp up-to-date te brengen. Het herontwerpen van een logo kan net zo moeilijk blijken te zijn als het maken van een compleet nieuw logo.
De vragen die u uzelf kunt stellen zijn: hoeveel wil ik het logo veranderen? Welke onderdelen moeten er zeker behouden blijven? Blijft mijn merk nog wel herkenbaar. Als je je eenmaal door deze vragen hebt heen geworsteld en besloten hebt wat noodzakelijk is, dan vind je hieronder 5 ideeën waarmee je je logo kunt opknappen.
1. Het logo ‘uitkleden’
We leven in een tijd waar minimalisme de tendens is, niet alleen omdat het er goed uit ziet, maar omdat het werkt en zinvol is. Het belangrijkste idee is om het logo te ontdoen van alle elementen die niet strikt noodzakelijk zijn, zodat degene die het logo ziet niet wordt afgeleid door allerlei zaken die er niet echt toe doen. In logo-termen gesproken, je wilt dat het publiek meteen duidelijk ziet wat er verkocht wordt en waar een logo voor staat.
Probeer uit te zoeken welke onderdelen van het logo er weg kunnen en welke strikt noodzakelijk zijn om het logo herkenbaar te houden. Heb je bijvoorbeeld een logo met tekst en een afbeelding, probeer dan eens de tekst weg te laten en alleen met de afbeelding verder te gaan zodat dit het nieuwe logo wordt.
Een goed voorbeeld van deze techniek is het Starbucks-logo. Vanaf het ontstaan van het logo heeft dit bedrijf altijd al een redelijk minimalistisch logo gevoerd. Recentelijk zijn ze hier nog verder in gegaan en is het logo nog verder terug gebracht tot de basis, en het ziet er prachtig uit. Het idee om de woorden ‘Strabucks Coffee’ te laten vervallen kwam voort uit het idee van dit bedrijf om steeds meer producten op de markt te brengen die niet aan koffie gerelateerd zijn. Het zou vreemd staan om flesjes water of wijnflessen te voorzien van een logo waar ‘coffee’ op staat. Het nieuwe logo blijft toch zeer herkenbaar en is bruikbaar voor alle producten.
2. Het lettertype wijzigen
Een andere oplossing voor wanneer je eigenlijk alle onderdelen van je logo mooi vindt, maar deze toch wilt wijzigen. Misschien wil je maar één onderdeel op een subtiele manier veranderen. De vraag is dan, waarom zou ik dan het lettertype aanpassen?
Misschien wil je met je logo een nieuw publiek aanspreken? Of je wilt het lettertype een minder prominente rol laten spelen binnen het logo. Hoe dan ook, het wijzigen van een lettertype binnen een logo is een moeilijke taak, maar kan zeer zeker de moeite waard zijn.
Een logo redesign dat goed heeft gewerkt is het MSNBC-logo. Het originele ontwerp bestond uit zware hoofdletters, die iedere typograaf liet gruwelen. Het straalde ontzettend veel kracht uit, maar was ook lomp. De aanpassing naar onderkast letters zorgde voor een veel lichter ontwerp, esthetisch en vriendelijker voor het oog. Het bedrijf veranderde van een onbenaderbare moloch naar een bescheiden en vriendelijke firma.
3. Het vereenvoudigen van het ontwerp
Dit lijkt po het eerste gezicht veel op idee 1, maar in dit geval zou je kunnen overwegen om het gehele logo opnieuw te ontwerpen in een simpelere vorm. Vaak blinken logo’s uit door veel details die erg druk overkomen (en die niet meer te onderscheiden zijn wanneer een logo op klein formaat gebruikt wordt). Het idee is om de verschillende onderdelen van het ontwerp kritisch te bekijken, te vereenvoudigen en met een compleet nieuw ontwerp voor je merk te eindigen dat de middelmaat overstijgt.
Modernisering van het logo is een andere manier om het ontwerp te vereenvoudigen. Als voorbeeld nemen we bovenstaand logo van ‘Seattle’s best Coffee’. Het oude logo is erg druk en vrij ouderwets. Uiteraard zou men in dit geval kunnen beargumenteren dat een ouderwets logo voor koffie uitermate geschikt is, maar in dit geval was men bewust bezig het merk naar de moderne tijd te halen en een jonger publiek aan te spreken. De uitstraling van het logo veranderd van ‘het kleine koffiehuis in het dorp’ naar ‘die hippe tent in de stad’.
4. De kleuren wijzigen
Het kiezen van de juiste kleuren voor welke gelegenheid dan ook is zeer belangrijk en kan het verschil betekenen tusen succes en mislukking.
We hebben de neiging om kleuren te koppelen aan bepaalde emoties en gevoelens, alsmede bepaalde dingen. Bijvoorbeeld, blauw is een koele kleur en wordt gekoppeld aan geborgenheid, rood is daarentegen een warmere kleur die wordt gezien als zijnde energiek. De kleuren van een logo veranderen kan daardoor leiden tot een subtiele of een dramatische wijziging, afhankelijk van het resultaat dat je wilt bereiken.
Zelfs een kleine wijziging zoals het aanpassen van de kleurverzadiging, kan voor het gewenste resultaat zorgen. De ontwerpers van het nieuwe Toys’R’us logo hebben ervoor gekozen om het logo eerst subtiel aan te passen (zoals bij idee 1), maar daarnaast zijn de kleuren op een subtiele manier gewijzigd. HIerdoor zijn er wat minder ‘primaire’ kleuren gebruikt en krijgt het logo een meer eigen karakter. De wijzigingen zijn klein, maar zorgen toch voor een wat kindelijker logo.
5. Laat zien wat je doet
Soms maken we logo’s die teveel doen veel te druk zijn. Dan is er een categorie logo’s die eigenlijk niet genoeg doen. Het is makkelijk om te denken dat minimalisme de kant is die je op moet, maar de waarheid is, dat dit niet voor ieder bedrijf geldt. soms slaan logo’s door in hun eenvoud, maar soms heeft een logo het nodig om te laten zien wat een bedrijf doet. Als je logo saai is, wil je misschien zorgen dat er meer uitig gegeven wordt aan wat je product is of je bedrijf nou werkelijk doet.
Jaren geleden gebruitke Amazon.com een logo dat verwees naar de rivier de Amazone. Als je ooit op Amazon.com geweest bent, dan weet je dat ze niets dat te maken met de Amazone. Gelukkig vernieuwden ze hun logo naar het slimme ontwerp dat ze nu hebben. Dit ontwerp heeft een pijl die loopt van de ‘A’ tot de ‘Z’ (ze hebben alles van A tot Z), en het lijkt ook een glimlach. Als je ooit een goede aankoop hebt gedaan op Amazon.com (bijvoorbeeld, schoolboeken), geeft het logo aan hoe je je daarna voelt.
Eruit met de oude, erin met de nieuwe
Het herontwerpen van een logo is een tijdrovende onderneming, maar moet gebeuren op een bepaald punt. Bepaal wat je precies doet en bepaal aan de hand van bovenstaande voorbeelden welke ideeën je het beste kunt gebruiken om je logo te moderniseren zodat deze er weer een hele tijd tegen kan. Houd altijd voor ogen wat de klant wil en nodig heeft en houd de concurrentie ook goed in de gaten! Blijf creatief en geïnspireerd en je bent er zeker van dat je nieuwe logo fantastisch wordt!
(Nederlandse bewerking van een oorspronkelijk Engels artikel van Kendra Gaines.)
Het originele artikel is te vinden op: http://www.webdesignerdepot.com/2011/08/5-ways-to-spruce-up-a-logo-with-examples/