Voor het ontwerpen van een nieuw logo voor een klant, is het belangrijk om eerst een goed beeld van de opdracht te krijgen. Dit betekent, veel vragen stellen en zoveel mogelijk informatie verzamelen. De visie van de klant komt zo tot leven. Vragen stellen en goed luisteren naar het verhaal van de klant, zijn veel belangrijker dan de vaardigheden die de ontwerper in huis heeft. Het is aan de ontwerper om de wensen van de klant te vertalen naar een ontwerp dat past en, nog belangrijker, bruikbaar is in alle omstandigheden. Zo kom je met 51 vragen voor een goed logo, samen tot het beste resultaat en is de eerste stap gezet naar een langdurige relatie.
In dit artikel staan een vijftigtal vragen waarmee je alle informatie ophaalt die je moet weten voordat je aan de slag gaat. Achtergrond van de klant, de doelgroep, de sterke en zwakker punten en de persoonlijke smaak van de klant.
Uiteraard zijn niet altijd alle vragen evenveel van belang, de ’51 vragen voor een goed logo’-lijst is vooral een checklist.
Over het bedrijf
- Wat is de naam van het bedrijf (organisatie/product/dienst)?
- Hoe lang bestaat het bedrijf al?
- Kunt u uw bedrijf beschrijven?
- Waarom is uw bedrijf überhaupt begonnen?
- Beschrijf het bedrijf in één woord, waarom dit woord?
- Wie zijn de belangrijkste concurrenten?
- Wat onderscheidt het bedrijf van de concurrentie?
- Hoe brengen concurrenten zichzelf op de markt?
- Welke diensten of producten levert het bedrijf?
- Hoe groot is het bedrijf? (aantal werknemers? omzet? locaties?)
- Wat zijn de sterke punten van het bedrijf?
- Wat zijn de zwakke punten?
- Waarstaat het bedrijf over 5 jaar? 10 jaar?
Over de doelgroep
- Wat is de belangrijkste doelgroep?
- Wat is de leeftijd van deze doelgroep?
- Zijn het vooral mannen of vrouwen?
- Waar woont het grootste deel van het publiek?
- Wat is het gemiddelde gezinsinkomen van de doelgroep?
- Zijn er nieuwe markten om in te breken? Zo ja, welke en waarom?
- Als klanten het bedrijf in één woord beschrijven, welk woord zou het dan zijn en waarom?
- Hoe vinden klanten het bedrijf?
- Hoe ga je communiceren met de doelgroep?
Over het merk
- Wat is de missie en de visie van het bedrijf?
- Is er al een bestaand logo?
- Zo ja, wat is leuk en niet leuk aan het huidige logo?
- Wat dient het (nieuwe) logo te bereiken?
- Is er een slogan die bij het logo hoort?
- Wat voor gevoel roept het logo op of zou het nieuwe logo op moeten roepen?
- Welke bestaande logo’s vind je zelf mooi en waarom?
- Welke van deze woorden past beter bij het merk? Traditioneel of modern?
- Welke van deze woorden past beter bij het merk? Vriendelijk of zakelijk?
- Welke van deze woorden past beter bij het merk? Exclusief of betaalbaar?
- Welke van deze woorden past beter bij het merk? Consument of handel?
- Welke kleuren. lettertypes etc. worden op dit moment gebruikt en waarom?
Ontwerpvoorkeuren
- Welke kleuren of kleurenpaletten vind je mooi (of juist lelijk) en waarom?
- Waar wordt het logo uiteindelijk gebruikt? Druk, web, belettering enz.?
- Zijn er elementen uit het bestaande logo die behouden mogen blijven en waarom?
- Wanneer is een logo succesvol?
- Zijn er beperkingen waarmee we rekening moeten houden bij het ontwerpen van het nieuwe logo?
- Is er iets dat moet worden opgenomen, zoals bestaande merkelementen, woorden of iconen?
- Als u kijkt naar de branding van andere mensen, welke logo’s vindt u dan mooi en waarom? (doe inspiratie op)
- Zijn er logo’s die u niet leuk vindt en waarom?
Budget, Tijdlijn & Management
- Hoeveel kost een logo (gevoelswaarde)? Is er een bepaald budget gepland?
- Hoeveel verschillende voorstellen zijn gewenst?
- Is er een deadline?
- Wie zijn de interne beslissers over dit project? Feedback en goedkeuringen geven? (hoe minder besluitvormers, hoe beter!)
- Is er nog iemand anders betrokken bij dit project? Eventuele derde partij, onderaannemers of andere bureau’s/freelancers?
- Hoe vaak gaan we elkaar ontmoeten? Wekelijks? Maandelijks? Kan het meeste per telefoon/e-mail?
- Is er nog iets anders om toe te voegen dat nog niet is behandeld?
- Welke materialen zou je willen zien naar aanleiding van dit nieuwe logo?
- Wil je naast een logo ook uitbreiden naar een huisstijl met bijbehorend ‘huisstijl handboek‘? (zeer aan te raden)
Dit waren 51 vragen voor een goed logo. Gebruik de lijst ter inspiratie, vul of pas aan, maar laat de klant vooral veel zelf vertellen. Zo hoor je achteraf ‘dit is precies wat ik bedoelde’. Ze hebben het je allemaal al verteld!
Deel dit bericht