045-369 05 93 info@oburon.nl
Selecteer een pagina

Steeds meer mensen ontdekken het belang van goede inhoud voor je website en de daaraan vast hangende betere vindbaarheid in de zoekmachines (lees: Google). Voor het verbeteren van je homepage kun je terecht bij daarvoor gespecialiseerde bedrijven, maar door het lezen en opvolgen van onderstaande tips, kun je zelf ook al veel verbeteringen aanbrengen.

1. Ken je publiek

Bepaal voordat je een tekst op je website plaatst, voor wie je deze tekst schrijft (of laat schrijven). Zorg dat alle teksten geschreven zijn in de taal en belevingswereld van je bezoeker. Zorg in ieder geval dat je tekst foutloos is (vermijdt ‘spelvauten’) en pas op met afkortingen (niet iedereen begrijpt deze even goed).

 

2. Hou het kort en kernachtig

Begin je tekst niet met ‘Welkom bij….’, val direct met de deur in huis. Verlies geen tijd met een introductie, zodat je bezoeker al weg is voordat hij bij de tekst komt waar het écht om gaat. Zorg er ook voor dat de tekst in zijn geheel op ieder doorsnee scherm past, zonder te scrollen. Een goed uitgangspunt is om niet meer dan 100 woorden te gebruiken en niet meer dan 2 of 3 alinea’s.

3. Zorg voor goede leesbaarheid

Gebruik korte zinnen, maak gebruik van kopjes en sub-koppen, vetgedrukte woorden  en deel alinea’s in door extra witregels te gebruiken. (Zoekmachines als Google lezen deze kopjes ook en geven hier meer waarde aan dan aan ‘gewone’ tekst). Gebruik geen vaktaal (behalve als je een blog schrijft speciaal gericht op hersenchirurgen). Spreek ook niet algemeen, maar spreek de bezoeker rechtstreeks aan (u, je of jullie) en ken je doelgroep (zodat je hier je tekst op aan kunt passen).

4. Benoem problemen

Een goede manier is om te beginnen met het benoemen van een probleem (dat jij gaat oplossen), de meeste bezoekers komen nog altijd op je website binnen via de zoekmachine en zijn op zoek (naar de oplossing van hun probleem). Bijvoorbeeld: ‘heeft u ook zo’n moeite met het vinden van echt betaalbare vliegtickets?‘ Je bezoeker herkent zich hierin en wordt verleid om verder te lezen.

5. Oorzaken van het probleem

Benoem de oorzaken van het probleem, zodat de bezoeker vertrouwen krijgt in je kennis en kunde

6. Zo kan het ook

Vertel de bezoeker hoe het ook kan. hij zal steeds meer geïnteresseerd raken in jouw visie.

7. De oplossing

Geef vervolgens jouw unieke oplossing, probeer hierbij zo onderscheidend mogelijk te zijn. Praat daarbij niet over je product maar over de voordelen die jouw product heeft voor de lezer. Bedenk dus van tevoren ook goed welke oplossing jij te bieden hebt en voor welke doelgroep.

8. en… Actie!

Het uiteindelijke doel van je website is natuurlijk dat de bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Dat kan zijn dat hij vaker terug komt om je blog te lezen, een afspraak met jemaakt voor meer informatie, een offerte aanvraagt of een bepaald product besteld uit je webwinkel. Zorg dan ook dat je je tekst eindigt met een zogeheten ‘call-to-action’ (doe iets!). Gebruik hiervoor ‘actieve’ zinnen die aanzetten tot actie. Bijvoorbeeld: Interesse? Vraag nu informatie aan in plaats van… Er kan meer informatie worden aangevraagd via het contactformulier. Zorg er ook voor dat er via een link meteen doorgeklikt kan worden. Gebruik in je zinnen ‘klikmagneten’ zoals: Nu, Gratis, Korting, Direct, Bespaar, Succes, Voordeel eventueel voorzien van een knop met afbeelding.

Als je met bovenstaande tips eens kritisch naar je homepage kijkt, dan zijn er vast een aantal zaken snel aan te passen zijn en veel resultaat zullen opleveren. Succes ermee!