045-369 05 93 info@oburon.nl
Selecteer een pagina

Een sterk logo en bijbehorende huisstijlontwerp is erg belangrijk voor het opzetten en uitbouwen van een (nieuw) merk of bedrijf. Minstens zo belangrijk is het om dit logo en deze huisstijl in de praktijk goed en consequent in te zetten. Om dit te kunnen doen wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamd huisstijlhandboek of huisstijlgids. Hierin staat alle belangrijke informatie over het (juiste) gebruik van het logo en de andere huisstijlelementen. Er staan zaken in beschreven als:

  • het juiste kleurgebruik; in zowel standaard drukinktenkleuren (Pantone) als in de juiste kleuren voor kleurendruk- en printwerk (CMYK), zwart-wit en grijsversies en de juiste versies voor het gebruik op websites (# hexadecimaal).
  • gebruik van de huisstijlelementen en vormen; op briefpapier, visitekaartjes, enveloppen en in advertenties, banners en zoveel mogelijk andere manieren.
  • lettertype; het lettertype dat gebruikt wordt in alle uitingen en de verschillende vormen waarin dit wel en vooral ook niet gebruikt mag worden.

Het is uiteraard van belang dat het huisstijlhandboek steeds wordt geraadpleegd bij iedere nieuwe uiting van een huisstijl en zo nodig wordt aangepast en aangevuld, zodat het geen statisch document is, maar een leidraad. Goed gebruik van dit instrument zal zorgen voor een duidelijke, eenduidige uitstraling en zorgt ervoor dat alle verschijningsvormen van het ‘merk’ herkenbaar zijn en hetzelfde gevoel oproepen.

Hieronder wat mooie voorbeelden van huisstijlhandboeken (zowel als PDF of in de vorm van en website).

Voorbeelden van huisstijlhandboeken en -gidsen uit Nederland:

Internationale voorbeelden van huisstijlhandboeken en -gidsen: