Een ontwerper die vaak werkt met digitale beelden zoals logo’s of foto’s, hoef je niet uit te leggen wat het verschil is tussen pixels en vector. In de praktijk is dit voor de meeste andere mensen wat vaker nodig.
Als je werkt met tweedimensionale afbeeldingen kom je in aanraking met vele verschillende bestandsformaten. In de basis bestaan er maar twee soorten afbeeldingen, pixels en vectoren. Wat is nu precies een pixelbestand of een vectorbestand en wat is het verschil tussen pixels en vector?
Het verschil tussen pixels en vector
Pixels zijn letterlijk ‘blokjes’ waaruit een afbeelding bestaat. Vectoren bestaan uit punten, lijnen, curves en figuren, op basis van wiskundige berekeningen. Zij zijn de bouwstenen van een vectorafbeelding. Dit is dit gelijk ook het grootste verschil met een pixelafbeelding. Een pixel heeft een vaste grootte en alle pixels hebben dezelfde afmeting. Als je op een pixelafbeelding inzoomt, kun je de individuele pixels zien. Inzoomen op een vectorafbeelding betekent een nieuwe wiskundige berekening, waardoor je oneindig dicht bij kunt komen zonder dat de afbeelding in kwaliteit verliest.
Verder heeft een pixelafbeelding altijd een bepaalde resolutie (resolutie= aantal pixels per inch). Een vectorafbeelding is resolutie onafhankelijk. Als een afbeelding een (te) lage resolutie heeft, levert dat problemen op als de afbeelding wordt geprint of gedrukt. Bij een uitvergroting van de afbeelding is dit goed zichtbaar. Een vectorafbeelding blijft altijd even scherp, of je deze nu op een visitekaartje afdrukt of op de zijkant van een flatgebouw.
Pixels en Rasterafbeeldingen
Het woord pixel is een samentrekking van de woorden ‘picture’ en ‘element’. Pixels zijn ontwikkeld om op digitale wijze analoge foto’s te recreëren. Het achterliggende idee was om een foto digitaal na te apen door gebruik te maken van een systeem met als basis een raster van kleuren en kleurtonen. Deze ‘picture elements’ zijn de kleinste bouwblokken van digitale afbeeldingen. Met deze rastertechniek kunn je alle niet op pixels gebaseerde afbeeldingen omzetten naar digitale pixelbeelden.
Pixels en Monitoren
Pixels in monitoren zijn hele kleine lampjes die rood, groen of blauw van kleur zijn. Door deze lampjes in verschillende helderheid te combineren, ontstaat er een kleurenafbeelding op je monitor. Alle mogelijke kleuren samen, worden het RGB-kleurmodel genoemd. Doordat het licht de kleuren opbouwt, kunnen kleuren op een monitor heel fel zijn. Veel feller dan kleuren in een geprinte of een gedrukte afbeelding.
Vectoren (schaalbare afbeeldingen)
Het allereerste programma dat vectoren maakte was ‘Sketchpad’. Het werd in 1960 gemaakt door Ian Sutherland. Met sketchpad konden gebruikers punten en lijnen rechtstreeks op het scherm tekenen door middel van een Stylus digitale pen. Inmiddels steekt Sketchpad bleek af naast de huidige vectorprogramma’s, maar het heeft nog steeds een grote invloed op de huidige CAD-programma’s. (CAD= Computer Aided Design).