Instagram posts (berichten) en Instagram stories (verhalen) verschijnen beide op hetzelfde platform, maar zijn allebei heel anders. Als je deze blog hebt gevonden, is dat omdat je probeert te kiezen tussen een Instagram Post of Story (posts), of je probeert erachter te komen welke inhoud het beste is voor welk formaat. In dit artikel vind je hier meer informatie over.
Instagramberichten en Instagramverhalen, verschillen en overeenkomsten
Instagramberichten vormen het grootste deel van alles wat er op Instagram te zien is. Dit zijn de traditionele vierkante foto- en videoberichten die op de tijdlijn van je volgers verschijnen. De ideale lengte van een Instagram post ligt tussen de 140 en 150 tekens. (je mag maximaal 2.200 tekens gebruiken). Instagramberichten bevatten meestal meerdere hashtags. Instagramberichten blijven voor altijd staan op jouw profiel (tenzij je ze verwijdert), daardoor krijgen ze over een langere periode vaak meer weergaven.
Instagramverhalen (Stories) hebben een vluchtig en spontaner karakter. Ze zijn slechts 15 seconden lang en verdwijnen 24 uur nadat ze zijn gepost. Het is wel mogelijk om je beste instagram stories vast te klikken aan de bovenkant van je profiel. In dat geval blijven ze permanent beschikbaar. Instagramverhalen verschijnen bovenaan de Instagram-app (in plaats van als onderdeel van iemands feed). Instagramverhalen kunnen zowel verticaal of vierkant video- of fotoformaat bevatten. Ze bevatten ook vaak stickers of gezichtsfilters, die je niet in een Instagrambericht kunt gebruiken. Ze worden gebruikt als een directe manier van aandacht vragen, wat meer ‘casual’ in plaats van een perfecte, gepolijste Instagrampost.
Wanneer gebruik je Instagram posts ?
Instagram posts zijn het beste voor inhoud die:
Blijvend is – Inhoud waarvan je wilt dat mensen ze voor altijd kunnen zien
Met zorg is samengesteld – Streef naar hoogwaardige inhoud
Ontworpen zijn voor een groot bereik – Het is waarschijnlijker dat berichten een nieuw publiek bereiken dan verhalen
Geen geluid hebben – De meeste gebruikers scrollen door hun tijdlijn met het geluid uit
Maak je instagram posts voor een bedrijf? Dan zijn professionele productfoto’s en goed in elkaar gezette video’s een aanrader.
Wanneer gebruik je Instagram stories ?
Een Instagram story is idealiter:
Tijdelijk – Verhalen zijn slechts 24 uur zichtbaar, dus ze kunnen meer “in het moment” zijn
Gewoon – Selfievideo’s of inhoud achter de schermen zijn hier perfect voor
Gemaakt voor betrokkenheid – Je verhalen worden bekeken door je huidige volgers
Met geluid – De meeste gebruikers kijken Instagram Stories met hun geluid aan
Voor bedrijven betekent dit bijvoorbeeld, het aankondigen van groot nieuws, een interview met een van de medewerkers of een kijkje achter de schermen.
Hopelijk heb je iets aan deze tips! Mocht je meer hulp nodig hebben met het verzinnen/maken/plaatsen van jouw social media posts op Instagram (of Facebook), kan Oburon Design je daar altijd bij helpen!