In deze tijden waar de meeste mensen vooral telefoons gebruiken om een website te bekijken (meer dan 80%), is het erg belangrijk dat jouw website er op deze apparaten ook gelikt uitziet. Je website dient ‘responsive’ te zijn, met andere woorden, dient zich aan te passen aan het apparaat waarop gekeken wordt. De inhoud van de pagina schaalt netjes mee, waardoor je niet hoeft in of uit te zoomen om alles goed te zien en je al de informatie die je zoekt, ook kunt vinden. als een bezoeker te lang moet zoeken, sluit hij de pagina en klikt hij op de volgende link uit de Google zoekresultaten.
Responsive websites
Wikipedia legt het op de volgende manier uit: Responsive website design is een benadering van webdesign waarbij de web developer streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons). Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface.
Tegenwoordig is het zo dat je een website ontwerpt met de telefoon in gedachte en van daaruit verder bouwt naar tablets en desktop computers. Met de moderne paginabouwers kun je op een simpele manier het uiterlijk van je website voor ieder apparaat aanpassen en kiezen om bepaalde zaken alleen maar op de telefoon te laten zien (of juist niet). Et voilà, je website is responsive.
Nog een voordeel van een website die zich aanpast, is dat Google dit ook ziet. En je er zelfs voor beloond. Websites die zich op de juiste manier aanpassen aan de schermen van smartphones en tablets verschijnen hoger in de Google zoekresultaten, en dat wil toch eigenlijk iedereen! Investeren in een website die responsive is, is een investering die uiteindelijk alleen maar winst oplevert.
Is mijn website responsive?
Wil je weten of jouw website ‘responsive’ is, je kunt het HIER checken.
Oh nee, mijn site is niet responsive!